Problema care poate aparea insa ar fi ca zapada sa ajunga totusi brusc si pe soselele noastre chiar in zilele acestea pline de soare si vreme primavaratica.
Desigur, daca esti Mos Craciun, asta nu te afecteaza catusi de putin, insa cum toti soferii au trecut de varsta povestilor (desi despre unii nu s-ar zice), e clar cred ca trebuie sa fim in permanenta pregatiti de iarna asa cum e ea: nu numai cu bucurii, ci si cu batai de cap.
Iar una dintre cele mai mari batai de cap pentru un posesor de masina este sa fie nevoit sa mearga pe un drum cu polei pe care autoritatile, in buna traditie mioritica, nu se vor deranja sa toarne material antiderapant.
Ce facem intr-o situatie ca aceasta? Pai ce altceva sa facem decat sa punem frumusel mana pe mouse si sa incepem sa cautam pe net sfaturi despre cum trebuie sa conducem pe gheata sau polei.
Sfaturi pe care evident ca nu le vom gasi decat pe niste site-uri specializate, cum este si al nostru.
Atentie, deci:
– in primul rand este necesar sa facem distinctia clara intre o sosea inghetata si una cu polei. Gheata poate fi imediat sesizata datorita culorii ei, astfel incat ne este foarte usor sa luam din timp toate masurile necesare pentru a conduce preventiv. In schimb, poleiul este incolor, astfel ca un carosabil care la prima vedere pare umed poate ascunde un strat subtire si mortal de polei.
– daca masina pe care o conduceti nu va apartine (este imprumutata, inchiriata etc.) informati-va inainte de a porni la drum de toate caracteristicile de care dispune aceasta si la care puteti apela in cazul circulatiei in conditii de iarna: ABS, ESP si celelalte.
– in cazul in care am intrat pe o portiune de drum alunecoasa si nu mai putem controla masina, primul – si cel mai dificil – lucru este sa nu intram in panica, pentru ca exact in aceste momente avem nevoie sa fim lucizi si sa ne concentram la maxim pentru a putea stapani situatia.
– cu totii stim ca pedala de frana este cel mai mare dusman al nostru intr-o situatie ca aceasta, insa este aproape imposibil sa ne infranam instinctul de a o apasa. Important este ca dupa ce am pus piciorul de ea sa ne dam seama imediat de greseala facuta si sa nu tragem brusc de volan.
– prima regula in caz de circulatie pe timp de iarna este sa mergem cu cea mai mica viteza posibila. Acest lucru ne poate feri de multe primejdii, pentru ca daca intram pe o portiune de drum alunecos, iar masina se afla in viteza a doua, simplul fapt de a ridica piciorul de pe acceleratie pune in actiune franarea de motor la modul cel mai eficient. Daca suntem insa intr-o viteza superioara, vom fi nevoiti sa actionam pedala de ambreiaj si sa schimbam treptele de viteza in ordinea inferioara, pentru ca nu vom putea sa intram din a cincea direct in a doua. Iar asta necesita stapanire de sine si atentie, ceea ce se traduce in timp si distanta mai mare parcursa cu masina aflata in imposibilitatea de a o controla.
– chiar daca nu sunteti pasionati de drifturi, nu e rau sa incercati sa faceti niste derapaje cu masina intr-un mediu controlat. In acest fel veti experimenta situatia in care masina ajunge pe o suprafata alunecoasa si va puteti testa reactiile si efectele deciziilor pe care ati fi nevoiti sa le luati intr-un caz real.
Si nu uitati: echiparea corecta pentru iarna a masinii va garanteaza cel putin 50% din reusita trecerii cu bine peste o astfel de situatie nedorita.