Cutiile de viteze automate echipeaza de foarte multi ani masinile produse de branduri vestite, insa noi, obisnuiti cu industria autohtona de automobile, ne lasam mai greu convinsi de acestea.

Dar le sunt oare aceste tipuri de cutii superioare din toate punctele de vedere celor manuale, astfel incat sa merite pretul mai ridicat al masinilor care le au in dotare?

Se pare ca da, este raspunsul celor care au scos din buzunar cel putin 500 de euro, adica suma minima care face diferenta dintre o masina cu astfel de cutie de viteze si una fara.

In primul rand, dupa un drum pe soselele aglomerate de la noi din tara, vei simti imediat diferenta in laba piciorului stang, pe care nu o vei mai folosi aproape deloc, pentru ca nu vei avea pedala de ambreiaj. Valabil si pentru bratul drept, pentru ca nu vei mai manui maneta de viteze la fiecare 10 secunde.

Evident, cei din generatia parintilor nostri, obisnuiti o viata intreaga cu transmisia manuala, vor fi greu de convins, si vor rostogoli la infinit aceleasi mituri despre consumul mai ridicat de carburant si acceleratia mai lenesa a masinilor cu viteze automate.

Scopul nostru nu este insa ca sa convingem pe cineva de superioritatea unui anumit tip de transmisie, ci de a ne adresa celor care nu pot concepe condusul decat pe o masina cu schimbator de viteze automat.

Pentru acestia, problemele nu au luat sfarsit odata cu adaptarea la noua tehnologie – de fapt, problemele unui sofer nu iau sfarsit decat poate atunci cand canduce exclusiv masini inchiriate – pentru ca noua cutie de viteze ridica alte dileme.

Dintre acestea, se pare ca dilema cea mai grea este pozitionarea schimbatorului in pozitia corecta atunci cand masina se afla in stationare pentru perioade scurte si dese de timp, dupa care este nevoita sa isi reia deplasarea cat mai repede. Adica in cazul culorii rosii a semafoarelor.

Majoritatea soferilor sunt convinsi ca solutia corecta pentru acesta dilema este trecerea din pozitia D in pozitia N, mai ales ca asa au fost obisnuiti si in cazul in care au condus o masina cu transmisie manuala: la semafor iei piciorul de pe ambreiaj si „o lasi pe liber”. Corect?

In cazul cutiilor de viteze automata, nu prea…

Solutia corecta oferita de mecanicii cu experienta este ca levierul sa ramana in pozitia D, concomitent cu actionarea pedalei de frana. Explicatia este ca in acest fel cutia este solicitata cel mai putin, masina ramanand la ralanti. Inconvenientul este ca ne va obosi piciorul cu care apasam pe frana, dar nu avem ce face, pentru ca in caz contrar masina va porni brusc si va lovi pietonii aflati pe trecere sau masina din fata.

Desigur, daca numarul de secunde indicat de cronometrul semaforului este mic, acest inconvenient dispare, dar ce ne facem daca am prins culoarea rosie exact in dreptul zebrei si avem de asteptat aproape 2 minute in stationare?

Primul impuls este sa trecem in N si sa lasam astfel pedala de frana libera, avand piciorul relaxat. Recomandarea mecanicilor este insa alta.

Daca perioada de timp in care trebuie sa asteptam la semafor este mai mare de 60 de secunde, ideal ar fi sa trecem levierul in pozitia P, chiar daca acest lucru este putin incomod pentru sofer.

Masinile de ultima generatie, care au inclus sistemul Stop/Start automat, ii scapa pe soferi de dilema pozitiei levierului la culoarea rosie a semaforului. Ca si de problema consumului de combustibil in mersul urban.

Translate »
WeCreativez WhatsApp Support
Suntem aici sa te ajutam cu orice informatie.
👋 Salut, cum te pot ajuta?